Translate

torsdag 16 juli 2015

"Män" tar plats

Jag har faktiskt tänkt en hel del på, om hur "män" tar plats.
Särskilt när jag är ute och reser kollektivt.
Ta till exempel armstöden på flyg eller tåg.
"Män" tar båda armstöden som en självklarhet fast det inte finns två till varje passagerare.
Ut men armbågarna och lägger beslag på två armstöd.
Som en självklarhet med budskapet:
Här sitter Jag.
Sen kommer benen.
I samma position som armarna.
En gång frågade jag en herre som hade lagt beslag på båda armstöden:
- Ursäkta, men tillhör båda armstöden dig?
Han tittade upp något förvånat och sen utbröt ett hjärtligt skratt.
Vi fick en fortsatt trevlig resa med intressanta diskussioner.

Men, ett av det värsta "ta plats" jag sett var nu i sommar.
Då krävs det både armbågar, kurage och mycket mera för att slå sig ner på en stol där 
en man fullkomligt späker ut sig och tar fyra platser ...

Det var i den stunden min lilla sommarhobby började.
Att låtsasfota selfies.
Tänkte:
Det här måste jag blogga om.


Nu råkar det ju inte bara vara jag som noterat att:
"Män" tar plats.
Om detta kan du även läsa i en krönika av Eva Franchell:
Skrevande män tar himla mycket plats
Aftonbladet februari 2015
Och i metro: Het debatt

Inga kommentarer: