Translate

torsdag 14 november 2013

"Kurdmanyra" i Gislaved

Snacket går: "Honom har jag hört talas om." "Får inte vi komma och lyssna?" 
Vi har avslutat ett integrationsprojekt på Lundåkerskolan i Gislaved: ”Integrationsutbildning – ur ett nytt perspektiv”. Men, Gislaveds kommun har inte satt punkt för ett fortsatt samarbete med Josef Kurdman, som är integrationsrådgivare. "Det här projektet har kommit till slutet av första fasen och vi arbetar på hur vi går vidare", säger Ing-Marie H Paulsson, teamchef.

Som projektansvarig ska jag nu sammanställa utvärderingarna från ledningsgruppen, elevhälsan m.m. Den viktigaste målgruppens, elevernas, utvärdering har jag redan sammanställt. Vilket nöje! En utvärdering som visar på tydlig skillnad i dessa stora värdegrundsfrågor. Eleverna vill ha mer av detta och önskar fler lektioner med Josef Kurdman och uttrycker detta bl.a. med: "Mer Kurdmanstyle i skolan, han är bäst."

Det inbjöds också till två kvällsföreläsningar för föräldrar.En kväll utan tolkar och en kväll med tolkar i arabiska, kurdiska, persiska, polska, somaliska och spanska.
Föräldramötet med tolkar blev helt klart för mig kvällen med mycket energier, stort engagemang och tillåtande humor. Josef Kurdman hanterade denna situation med bravur och skrattsalvorna fullkomligt exploderade.

Flera föräldrar berättade att de egentligen inte hade tid, men att deras dotter/son hade ”tvingat” dit dem.

Föräldrakommentarer:
"De har ett integrationsprojekt på min sons skola. Vi pratar mycket om detta hemma."
"Du hade läst ett elevbrev för eleverna, kan du läsa det för oss också?"
"Nu, efter föräldraföreläsningen, förstår jag vad mitt barn menar."
"Min son sa inte hej när jag kom hem från föräldramötet utan flög på mig och sa: "Visst var han bra, mamma?"

På dessa två kvällsföreläsningar för föräldrar, kom även flertalet elever. 

Det som gäller nu är: vi, skolpersonal och föräldrar, måste själva kunna ta ansvar och diskutera dessa frågor, oavsett profession. Men Kurdman har helt klart satt många viktiga frågor på agendan – både hos elever, personal och föräldrar – som vi ska arbeta vidare med.



Inga kommentarer: