Translate

måndag 28 oktober 2013

Från 7 års sjukskrivning till heltidsarbete

Månadens klient på CoachCompanium
 

”Våren 2010 blev jag erbjuden att bli övningsklient till min chef Christina Nyrell, som då gick diplomutbildning till professionell coach. Jag nappade på det utan att egentligen veta så mycket om vad coaching är.
Vid den tiden arbetade jag 50 %, orkade inte en minut mer än det. Var helt slut, var trött och hade värk. Dessförinnan hade jag varit sjukskriven 7 år totalt. I december 2010, när vårt coachsamarbete var avslutat arbetade jag 100 %, vilket jag inte gjort sedan 2003. Jag arbetar fortfarande heltid och stortrivs med det.
Före coachingen hade jag provat allt allt. Sjukgymnastik, Kommunhälsan, samtal. Ingenting hjälpte.
Coachingen däremot funkade jättebra! Coachen lyssnade och ställde frågor som bröt mönster. Hon såg att det var många bitar att ta tag i, men vi tog en bit i taget.
Det klickade mellan oss. Här är en som lyssnar och bryr sig och är engagerad, det kände jag. Och eftersom hon kunde konsten att ställa frågor upptäckte jag att jag har svaren! Det trodde jag inte innan. Jag har inte haft någon tilltro till mig själv, det var därför jag blev sjukskriven. Nu är tilltron på väg uppåt. Jag kan falla tillbaka ibland i gamla mönster men mer och mer sällan.
Jag har tagit ett steg i taget, förändrat mitt beteende både hemma och på jobbet. Vi satte upp små mål som t.ex. kunde handla om vad jag skulle göra när jag kom hem. Att varva ner istället för att sätta igång med nya projekt. Och på jobbet började jag träna i att säga nej och stå på mig. Det var obehagligt först men självkänslan har verkligen stärkts.
Förut har jag tänkt mer på andra än på mig själv. Fixat, planerat, ordnat. Idag är jag mer säker på mig själv och vet att jag kan. Nu har jag fått ordning på livet, jag har brutit dåliga mönster och ser saker och ting från en ny vinkel. Det känns tillfredsställande och livet är mycket roligare.”
Marie Andersson

Så här berättar Christina Nyrell, Maries coach:
”När jag träffade Marie var hon otroligt stressad över mycket. Vi benade ut helheten med hjälp av balanshjulet. Jag lyssnade aktivt på vad som fanns bakom orden. Vi benade ut de olika delarna och gjorde nya balanshjul som vi benande ut för att hon till slut skulle kunna ta det första lilla steget mot sitt mål. Genom detta lade sig också stressnivån. Processen var igång, hon hade satt ord på sina känslor och visste att det fanns mer att göra, men inte just nu. För nu var fokus på det första steget. Hon har gjort en helt otrolig resa. Helt fantastiskt att se!”

Inga kommentarer: