Translate

fredag 26 augusti 2011

Chokladälskare

Superfood boost Coffeeballs
10 - 12 BOLLAR
2 dl      cashew- eller hasselnötter
100 g   dadlar eller fikon, blötlagda i 30 minuter
2 tsk    kaffepulver
4 msk  vaniljproteinpulver
50 g    mörk choklad, 70%, riven
1 msk  agavesirap (finns i mataffärer)
1 msk  krossade lin- eller chiafrön
3 msk  krossade kakaobitar (Jag rullade mina i kokos och kakaopulver)

Mixar nötter finfördelat men inte till pulver. Krama ur den torkade frukten, mixa med nötterna, vaniljprotein, kaffepulver, mörk choklad och agave till en fast "deg". Kyl i 1 timme. Forma till bollar, rulla i råa krossade kakaobitar.

Underbara tuggbollar som "bottnar" i magen. Nötter, frukt och 70% choklad är mycket bra som snacks. Jag får en en känsla av äkta chokladboll.

Socker, salt eller choklad - Vad får dig på fall?
Min kompis Mrs Angel är chokladtypen. Hon har ibland försökt minska och även ibland försökt sluta med sin last.
En dag kom hon till mig och sa "Nu har jag slutat med att äta choklad". Hennes ögon var trovärdiga.
I samma stund kom min hund Mollie med en Centerrulle i mungipan. Den hade hon grävt fram ur hennes väska som låg slängd på golvet.
- Hundjävel! blev hennes kommentar.
Hårda ord från en Ängel!
Chokladdektektiven Mollie
(illustratör: Emma Nyrell)
Kan nu Coffeeballs vara ett alternativ för henne?

"Jag står för det jag sa. Det var ju hunden som tog chokladen.
Helt klart ett chokladalternativ för mig, men kaffet ska bort!
Den smakade gott till vinet och hade inte varit för kaffet så hade jag
tagit en till.
Jag är en bekväm person som hellre köper bars än att göra egna.
Men, de här ska jag göra och kanske redan i morgon."

1 kommentar:

Frida sa...

Lilla goa & duktiga Mollie! <3